Risico's en ethiek

Doet artificiële intelligentie banen verdwijnen?

Recente ontwikkelingen op het gebied van artificiële intelligentie gaan vaak gepaard met de vrees voor massaal banenverlies.

Volgens de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) blijkt uit alle statistische gegevens over de integratie van AI in de afgelopen tien jaar echter niet dat er sprake is van een algemeen negatief effect op banen en lonen.

In feite hangt alles af van het soort AI en de manier waarop ze in ondernemingen wordt geïntegreerd. In de meeste gevallen wordt het effect op de banen grotendeels opgevangen door een reorganisatie van de taken die door de werknemers worden verricht, en een verschuiving van de inhoud van die taken. AI schept ook nieuwe banen, zoals elke opkomende technologie.

Zo is een van de grote tendensen van het economische en professionele model waarin onze ondernemingen functioneren, dat steeds meer personalisering van de aangeboden diensten en producten nodig is. Dat is een basisverwachting van klanten vandaag de dag. Menselijke banen blijven in dat verband dus van primair belang. Tegelijkertijd is artificiële intelligentie soms de enige manier voor ondernemingen om aan de reële verwachtingen van die klanten te voldoen. Goede samenwerking tussen mens en machine is in dat geval een belangrijke troef.

De opkomst van artificiële intelligentie in ondernemingen doet de vraag rijzen naar de omscholing en ontwikkeling van werknemers in ondernemingen, om hen doorgroeimogelijkheden en continuïteit te bieden.

Om hieraan tegemoet te komen wordt steeds meer opleidingsmateriaal gratis beschikbaar gesteld op internet. Ga voor meer informatie naar de pagina "Zet de stap naar AI ".

Klik op de microfoon en stel uw vraag
Chatbot
Bezoek onze FAQ om het antwoord op al uw vragen te ontdekken.
De stemfunctie is niet beschikbaar op uw browser. Gelieve een recentere browser te gebruiken.