Uitrol in de onderneming

Hoe integreer ik een chatbot in mijn onderneming?

U bent geïnteresseerd in chatbot-technologie, waarmee u steeds vaker in aanraking komt als u op internet surft. Het is ook die technologie die u verwelkomt op deze website. Maar hoe kunt u die integreren in uw eigen onderneming?

We geven enkele tips:

• Bepaal eerst duidelijk uw behoeften, uw doelstellingen en de reikwijdte van uw chatbot-project. Met welk soort klanten wilt u dat hij in contact treedt? Om hen te voorzien van welke informatie? Wanneer en waar zal hij actief zijn? Wat moet de chatbot al dan niet doen? Enz.

• Om u bij dit denkproces te ondersteunen: aarzel niet om uw gebruikers te bevragen om meer inzicht te krijgen in hun verwachtingen. Wat zijn bijvoorbeeld de belangrijkste redenen waarom zij uw website bezoeken?

• Kies de geschikte chatbot-technologie in functie van de gewenste draagwijdte van het project (complexiteit, strategisch belang, interne deskundigheid, begroting, enz.). Hoewel alle chatbots tot doel hebben de gebruikers te helpen, werken ze niet allemaal op dezelfde manier.

• Als u intern niet over deskundigheid beschikt op dit gebied (wat waarschijnlijk is), laat u zich dan door een door u gekozen deskundige begeleiden. Hij kan u ook helpen om de potentiële return on investment van het project te bepalen, en te beslissen of u het al dan niet in praktijk brengt.

• Als de chatbot eenmaal in ontwikkeling is, zorg er dan voor dat u hem een persoonlijkheid geeft (afbeelding, naam, humor, enz.) en een specifieke stijl, om het gebruik ervan aangenaam te maken. U zult ook moeten nadenken over de gespreksstromen, om te bepalen hoe deze zullen verlopen, wat de grenzen zijn (vrijwillig of door technologische beperkingen), enz.

• Organiseer duidelijk hoe u en/of uw (eventuele) medewerkers het zullen overnemen als de chatbot zijn grenzen bereikt en het verzoek van de klant niet kan beantwoorden.

• Test de chatbot meermaals eens u hem in handen hebt, tot het resultaat aan uw verwachtingen voldoet.

• Tot slot, onderhoud uw chatbot! Vraag uw gebruikers om feedback, stel nieuwe gespreksstromen voor, houd prestatie-indicatoren bij.

Overtuigd? Om u bij dat project te laten begeleiden, kunt u verschillende partners terugvinden op onze pagina "Zet de stap naar AI".

Klik op de microfoon en stel uw vraag
Chatbot
Bezoek onze FAQ om het antwoord op al uw vragen te ontdekken.
De stemfunctie is niet beschikbaar op uw browser. Gelieve een recentere browser te gebruiken.