Sectorale voordelen

Ik ben restauranthouder. Hoe zal artificiële intelligentie mijn sector beïnvloeden? Kan ze mij helpen bij mijn activiteiten?

Als beroepsbeoefenaar in de horeca kunt u ook voordeel halen uit artificiële intelligentie.

Als u bijvoorbeeld leveringen organiseert, is het belangrijk dat uw producten op tijd bij de klant zijn. AI kan u helpen om de levertermijnen te optimaliseren door rekening te houden met het verkeer, de vervoerswijze (auto, fiets, motorfiets, enz.) en zelfs de specifieke kenmerken van elke bestuurder, zoals de snelheid en pauzes. Dat stelt klanten tevreden, maar zorgt er ook voor dat meer bestellingen per dag kunnen worden verwerkt.

AI kan ook verkeerde bestellingen helpen voorkomen. In de keuken kunnen sensoren worden gebruikt om de volgorde van bestellingen en de nauwkeurigheid van verpakkingen te verbeteren. Bovendien houdt AI precies bij wat er in de bestelling moet zijn vermeld, en kan ze een waarschuwing geven bij een fout.

AI kan niet alleen helpen bij de leveringen en bestellingen, maar ook in het restaurant zelf. Door verschillende gegevens te analyseren (menu's, beoordelingen, sociale media, enz.), kan AI u objectief vertellen welke gerechten populair zijn bij uw klanten en welke niet. AI kan de klant ook suggesties doen op basis van zijn vorige bestellingen.

Bovendien kan AI ook helpen om voedselverspilling tegen te gaan. AI registreert dagelijks de hoeveelheid verspild voedsel, zodat er aanpassingen kunnen worden gedaan om die verspilling tegen te gaan.

Artificiële intelligentie kan u bijstaan met behulp van een chatbot. In het geval van restaurants kunnen chatbots reserveringen beheren, bestellingen opnemen of vragen van klanten beantwoorden. Op die manier heb je als restauranteigenaar meer tijd om je op andere dingen toe te leggen, in plaats van je bezig te houden met alle reserveringen.

Kortom, AI ontmenselijkt restaurants niet, maar verbetert samen met mensen de werking ervan. Aangezien AI sommige repetitieve taken kan overnemen (zoals het aannemen van reserveringen of veelgestelde vragen van klanten), kan het personeel zich meer richten op het optimaliseren van de culinaire ervaring van de klant, wat uiteindelijk nog steeds het belangrijkste is voor een restauranthouder. 

Interesse? Lees de getuigenissen van kmo's die artificiële intelligentie hebben toegepast om hun bedrijfsactiviteiten te stimuleren door naar de pagina "Getuigenissen" te surfen.

Klik op de microfoon en stel uw vraag
Chatbot
Bezoek onze FAQ om het antwoord op al uw vragen te ontdekken.
De stemfunctie is niet beschikbaar op uw browser. Gelieve een recentere browser te gebruiken.