Interview van Ségolène Martin, CEO van Kantify

Ségolène Martin, CEO van Kantify

 

Wie bent u? Wat is uw activiteit?

Ik ben de CEO en medeoprichtster van Kantify, een startup gespecialiseerd in artificiële intelligentie voor de gezondheidszorg, de farmaceutische sector, het transport en de dienstensector. Wij zijn gevestigd in Brussel. Als kernactiviteit ontwikkelen wij software aan de hand van artificiële intelligentie en machinaal leren (machine learning).
In 2019 kondigde ons bedrijf een 'wereldprimeur' aan op het gebied van artificiële intelligentie en gezondheid, in samenwerking met het Laboratorium voor artificiële intelligentie van de ULB. Wij zijn trouwens de eersten die een cardiale pathologie – atriumfibrillatie – kunnen voorspellen.

Wanneer en hoe worden Belgische KMO’s zich, volgens uw ervaring, bewust van de potentiële bijdrage van artificiële-intelligentietechnologieën om hun prestaties te verbeteren?

De KMO's waarmee we samenwerken, doen een beroep op AI om hun groei te versnellen. We onderscheiden twee scenario's:

  • in het eerste geval identificeren ze eerst een project of bedrijfsuitdaging, en beseffen daarbij dat AI hen kan helpen die uitdaging veel sneller en efficiënter op te lossen;
  • in het tweede geval ontdekken ze het potentieel van AI en gaan ze nadenken over hoe AI hen kan helpen. De volgende stap is logischerwijze de integratie van AI in hun bedrijfsmodel om nieuwe of betere producten of diensten te ontwikkelen.

Welke zakelijke uitdagingen willen zij vooral aanpakken door artificiële intelligentie in te schakelen?

Ik zie twee soorten uitdagingen:

  1. eerst op het vlak van operationele prestaties: beter werken en/of tegen lagere kosten. Doorgaans zal een bedrijf predictive analytics gebruiken om zijn verkoop te voorspellen, of om een proces te automatiseren;
  2. en dan zijn er de strategische innovatievraagstukken. In dat geval zal AI worden ingezet om de omzet te doen stijgen, nieuwe producten of diensten te ontwikkelen of een nieuw marktsegment te bereiken.

Veel ondernemingen willen zich ook op die manier differentiëren. AI vergemakkelijkt de ontwikkeling van een echt concurrentievoordeel. Er zijn nog veel nieuwe toepassingen te bedenken, ook al verspreidt de technologie zich razendsnel.

Wat zijn de interne of externe weerstanden tegen AI?

Gebrek aan kennis: om AI te gebruiken, moet u eerst begrijpen wat die technologie kan opleveren en hoe ze moet worden toegepast.
Gebrek aan technische deskundigheid: expertise is zowel intern als extern vereist om een project goed op te zetten en vervolgens in goede banen te leiden.
Gebrek aan financiële middelen: ook al veralgemeent AI zich, de ontwikkeling van een AI-oplossing is niet gratis, zeker niet als u afziet van een kant-en-klare oplossing (SaaS). Er zijn dus financiële prikkels nodig om KMO’s te overtuigen.

Wie kan hen adviseren en helpen?

Kantify helpt KMO’s bij het opzetten en uitvoeren van hun AI-projecten. Zodra zij contact met ons opnemen via onze website www.kantify.com, beginnen we met een eerste gesprek. Daarin geven we direct feedback over de haalbaarheid van het project, of over hoe de KMO zich erop kan voorbereiden.
Wij willen vooral voorkomen dat de onderneming aan een project begint dat niet rijp genoeg is. Wij zijn er om het bedrijf van meet af aan op het juiste spoor te helpen.

Kunt u voorbeelden geven van concrete toepassingen die jullie hebben ontwikkeld, voor uiteenlopende sectoren?

In de gezondheids- en biowetenschappensector helpen wij farmaceutische en biotechbedrijven via artificiële intelligentie de ontdekking van moleculen te versnellen. Wij staan ook medische bedrijven terzijde om machinaal leren in hun medische apparatuur te integreren.
In de vervoersector helpen wij de NMBS te voorspellen hoe druk een trein al dan niet zal zijn, zodat zij de reizigers in real time kan informeren. Bijzonder nuttig in COVID-tijden.

Hoe worden de resultaten gemeten? Blijkt het rendement van de investering op korte termijn?

Gewoonlijk combineert een AI-project technische doelstellingen (prestaties) en zakelijke (impact op omzet of marge, klantenbinding, enz.). Ik pleit ervoor de doelstellingen van tevoren duidelijk te definiëren, eerst om te weten of ze wel degelijk haalbaar zijn, en vervolgens om ervoor te zorgen dat die doelstellingen het project door al zijn fasen zullen leiden.

Welk advies zou u, aan de hand van uw ervaring, geven aan kleine en middelgrote ondernemingen die aarzelen om de sprong te wagen?

Mijn eerste advies is: "begin klein". Ga niet meteen van start met een grote ontwikkeling, zeker niet als dit een eerste project is.
Omring u met deskundigen, intern of extern, die bewezen ervaring op het terrein kunnen voorleggen. Zij brengen inzicht in de haalbaarheid van uw project. En ze zorgen ervoor dat u een betrouwbare technologie ontwikkelt of gebruikt die echt aan uw behoeften voldoet.

Meer weten

Ontdek de schriftelijke getuigenis van Jean-Louis Van Houwe, CEO van Monizze, een Brusselse kmo begeleid Kantify.

Ontdek de getuigenissen van Ségolène Martin met Jean-Louis Van Houwe, opgenomen tijdens het evenement "AI WEEK - De week van de artificiële intelligentie " dat plaatsvond van 15 tot 19 maart 2021.

 

Chatbot
Bezoek onze FAQ om het antwoord op al uw vragen te ontdekken.
De stemfunctie is niet beschikbaar op uw browser. Gelieve een recentere browser te gebruiken.