Interview van Théâtre de Liège (KMO) en Agilytic (AI-dienstverlener)

 

1.    Wie bent u? Wat is uw activiteit?

Christophe Robyns: Sinds 2015 helpt Agilytic organisaties hun doelen te bereiken door beter gebruik te maken van data. Momenteel zijn we met meer dan 15 data scientists, data engineers en consultants verenigd in onze missie om de voordelen van digitaal toegankelijk te maken voor elk bedrijf dat dat wil, ongeacht zijn grootte of sector.

Serge Rangoni: Het Théâtre de Liège is een van de belangrijkste culturele actoren in Wallonië. Het Théâtre de Liège, dat lid is van de Fédération des Employeurs des Arts de la Scène (FEAS) van de Federatie Wallonië-Brussel, telt elk seizoen gemiddeld 70.000 bezoekers voor voorstellingen, 320 dagen bezetting en 45.000 bezoekers voor aanverwante activiteiten (conferenties, tentoonstellingen, zaalverhuur voor evenementen).

Het Théâtre de Liège is een Europees centrum voor theatrale en choreografische creatie en is als zodanig zeer actief op de internationale en vooral Europese scène.

 

2.    In uw ervaring, wanneer en hoe wordt een Belgische kmo zich bewust van de potentiële bijdrage van artificiële intelligentie technologieën om zijn prestaties te verbeteren?

Kmo's staan te vaak voor een grote uitdaging. En wij staan aan hun zijde op deze momenten, natuurlijk. Wij zorgen er ook voor dat kmo’s zich bewust worden van de noodzaak van een meer strategische en geplande visie op AI. Met andere woorden, de beste ideeën worden vaak geboren wanneer je niet onder druk staat.

 

3.    Wat zijn de belangrijkste zakelijke problemen die een kmo wil aanpakken door gebruik te maken van artificiële intelligentie?

De uitdagingen zijn zeer gevarieerd en hangen sterk af van de bedrijfstak waarin wij actief zijn. Niettemin kunnen we de volgende belangrijke kwesties noemen:

  • Verkoopresultaten (klantenwerving), zowel wat marketing als de optimalisering van verkooptactieken betreft. Zowel b2c als b2b;
  • Klantervaring en loyaliteit;
  • Procesoptimalisatie, documentclassificatie, enz.;
  • Financiën: vermindering van het risico van niet-betaling, fraude, invoering van systemen om aan bepaalde voorschriften te voldoen;
  • Personele middelen: optimalisering van planningen onder bepaalde complexe beperkingen.
     

4.    Wat zijn de interne of externe hinderpalen voor een kmo om de AI-sprong te wagen?

Hoewel de belangrijkste obstakels zich ontwikkelen, constateren wij: 

  • Wantrouwen ten aanzien van de werkelijke impact van technologie. Dat wordt gedeeltelijk gerechtvaardigd door de lawine van nogal vergezochte verklaringen van bepaalde verkopers, die de kmo-manager sceptisch maken over beloften die te mooi zijn om waar te zijn. De kmo-manager heeft geen boodschap aan "AI zal de wereld veranderen"-toespraken. Wat belangrijk is, zijn snelle, tastbare resultaten die door hun teams kunnen worden toegeëigend.

  • Anders de grote klassiekers: weinig tijd, weinig budget.

 

5.    Hoe bent u in contact gekomen? Hebt u andere steun gekregen om uw gezamenlijk project uit te voeren?

Wij zijn in contact gekomen met het Théâtre de Liège via het Waalse platform Digital4Wallonia en hun actie “Tremplin IA”. Wij werden erkend als deskundigen en vertrouwde partners. Wij zorgen voor een proactieve aanpak, waarbij wij naar de cliënt luisteren en hem begeleiden om geduldig de beste kansen te identificeren.

 

6.    Wat zijn de concrete toepassingen die in het kader van dit project zijn ontwikkeld?

Het project met het Théâtre de Liège is gericht op de segmentatie van hun publiek met het oog op het aanbieden van relevante content (festival, voorstellingen, abonnementen, enz.) en het verhogen van de kaartverkoop. Segmentering maakt ook een strategie voor klantenuitbreiding via look-alike campagnes mogelijk.

 

7.    Zijn de resultaten al meetbaar? Is er op korte termijn een rendement op de investering?

Wij hebben in augustus 2021 een eerste reeks tests uitgevoerd. De eerste resultaten op korte termijn worden bevestigd bij de testgroep, met een aanzienlijke stijging van het aantal verkochte tickets (over 10 dagen meer dan 350 %):

  • na gerichte campagnes;
  • door bepaalde minder effectieve mailingkanalen te elimineren;
  • door enkele van de meer winstgevende te promoten.

In dit stadium bereiden we de tweede golf voor.


8.    Welk advies zou u, op basis van uw gezamenlijke ervaring, geven aan kmo’s die aarzelen om de AI-sprong te wagen?

Het belangrijkste is om uit te gaan van uw strategische prioriteiten: maak een pilot die een onderwerp uit de top 5 behandelt, zoals het beter leren kennen van uw publiek en dit te richten op het Théatre de Liège. Wij nodigen onze klanten altijd uit om hun bedrijfsprofessionals aan ons uit te leggen alvorens ze om te zetten in innovatiekansen, want een project dat niet aansluit bij de realiteit van een kmo zal, ondanks zijn innoverend karakter, waarschijnlijk een "proof of concept" blijven zonder follow-up. 


Het laatste advies is om zo snel mogelijk te beginnen met uw digitale roadmap, die de bedrijfsstrategie volgt. Het gaat om een paar dagen werk die enorme gevolgen zullen hebben voor structurele projecten (over 3 jaar), en waarmee "quick wins" kunnen worden geboekt die voorheen ondenkbaar waren.

Chatbot
Bezoek onze FAQ om het antwoord op al uw vragen te ontdekken.
De stemfunctie is niet beschikbaar op uw browser. Gelieve een recentere browser te gebruiken.